• >>> IEDERE ZATERDAG VAN 9.30 UUR TOT 17.00 UUR GEOPEND <<<
  • >>> OP DE HOEK VAN DE JACOB OBRECHTSTRAAT EN JOHANNES  VERHULSTSTRAAT <<<
  • >>> MET KAKELVERSE BIOLOGISCHE EN / OF AMBACHTELIJKE PRODUCTEN <<<
Naar de homepage van zuiderMRKT
rooster

Zaterdag 24 Augustus

OCHTENDTEAM : Team Huib

MIDDAGTEAM : Team Linda


Toon volledige rooster
nieuws

Speciaal voor leden van de zuiderMRKT organiseren …

Op zaterdag  27 april is er geen zuiderMRKT i…

Za 20 april vanaf 11.30 Paaseieren verven op de zu…

Meer nieuws

Wat is de zuiderMRKT?

ZuiderMRKT in het kort

De zuiderMRKT is een kleine, gezellige, wekelijkse buurtmarkt met mooie, kakelverse en zoveel mogelijk biologische producten. Van, voor en door de buurt. Uniek door haar coöperatieve karakter. De coöperatie bestaat uit leden – enthousiaste buurtbewoners die de markt een warm toedragen en meehelpen op de markt en in de groentekraam. De leden bepalen samen het aanbod van alle kramen. Zij kopen groente en fruit rechtstreeks in bij boeren uit Flevoland om ze voor eerlijke prijzen op het zuiderMRKT-plein – op de kruising Johannes Verhulststraat en Jacob Obrechtstraat in stadsdeel Zuid – te verkopen.

Doelen van de markt

Het verkopen van mooie producten voor eerlijke prijzen in de buurt. Dat is een belangrijk doel van de markt. Het is een reactie op verdwijnende sigarenwinkels en buurtkruideniers die plaats maken voor modezaken en traiteurs. Daarnaast is de markt een plek waar buurtbewoners elkaar ontmoeten. Voor een babbeltje bij de kraam of voor een kopje koffie of harinkje op het midden van het plein. En ‘leren’ is een belangrijk thema. Volwassen buurtbewoners leren over lekkere gerechten en vergeten groenten, kinderen leren over waar producten vandaan komen en hoe ze groeien. 

Coöperatieve structuur

De structuur van de zuiderMRKT is uniek: het is een coöperatie. De coöperatie bestaat uit leden (ruim 400), buurtbewoners die elk een steentje bijdragen. Zij houden de markt draaiend. Wekelijks treedt een buurtbewoner op als marktmeester. Hij coördineert de hele markt, met hulp van zijn team. Een team van buurtbewoners dat de meest bijzondere groenten en het meest sappige fruit verkoopt in de zogenaamde coöperatiekraam. Elk team staat er eens in de paar maanden een dagdeel. Achter de schermen zijn ook buurtbewoners actief: met het roosteren van de teams, communicatiewerk, het organiseren van de jaarlijkse excursie naar boeren, de ledenadministratie, het voeren gesprekken met marktondernemers, de financiën en allerhande bestuurswerkzaamheden. Samen bepalen alle leden het marktbeleid, uiteraard binnen de kaders van de vergunning van het stadsdeel. Een van die spelregels is dat het coöperatieve karakter en de vrijwillige inzet van buurtbewoners voor de markt overeind blijven: zonder leden geen markt.

Financieel onafhankelijk

Het stadsdeel heeft het coöperatie-initiatief omarmd. Dat blijkt uit vertrouwen en meewerking van het ambtelijk apparaat en de verkregen permanente vergunning van het dagelijks bestuur. Het stadsdeel heeft destijds echter geen financiële steun verleend. Dat betekende dat de coöperatie bij de start in 2011 zelf investeringen moest voorfinancieren. Investeringen in elektriciteit, in weegschalen, in pinautomaten, noem maar op. Deze kosten zijn inmiddels afbetaald. Vanaf nu kan de coöperatie haar winst – zonder goedkeuring van derden – investeren in projecten in de buurt. Projecten die bijdragen aan sociale cohesie en de ontwikkeling van de buurt, de buurt groener maken en te maken hebben met kennis over voedsel en voeding. Het  zuiderMRKTfonds is in het leven geroepen om hierin zorgvuldige afwegingen te maken. De commissie organiseert stemmingen van de leden op de ALV over de besteding van de winst.

Hoe het allemaal begon

Het was op een doordeweekse avond aan de keukentafel dat drie buurtgenoten spraken over het veranderende aanbod in de buurt. Een markt in de buurt leek ze een perfect idee om het aanbod te verruimen. Over dat idee vertelden ze de deelraadsleden in 2008 tijdens een vergadering van de stadsdeelraad. De deelraad ontving het idee met enthousiasme, maar was wel benieuwd hoe de buurt tegen een markt zou aankijken. Om het animo in de buurt te peilen, zette het drietal in 2009 een enquête op touw. Het merendeel van de reacties was positief en buurtbewoners wezen het zuiderMRKT-plein aan als meest geschikte locatie. Er meldden zich ook buurtbewoners die wel wilden meehelpen met het optuigen van de markt. En zo ontstond begin 2011 een clubje van 15 mensen dat de handen uit de mouwen stak. In mei 2011 kwam het verlossende woord van het stadsdeel: een vergunning voor de zuiderMRKT met proefperiode van 1 jaar – een zogenaamd instellingsbesluit. Alles werd op alles gezet om al na de zomer een draaiende markt te hebben. Dat betekende als de wiedeweer gesprekken voeren met potentiële marktondernemers, elektra aanleggen, juridisch advies inwinnen, contracten maken voor marktondernemers, flyeren in de buurt, afspraken maken met de kramenbouwer, een website optuigen, een logo ontwerpen, een bankrekening openen, pinautomaten en weegschalen bestellen, op cursus als verkeersregelaar en zo meer. Op 15 juli 2011 was er een voorproefje op de markt om ruchtbaarheid te geven aan komst van de markt op het plein dat door de coöperatie tot werd zuiderMRKT-plein omgedoopt. Een klein feestje met trekkers en de eerste kramen. Op 24 september 2011 was de eerste marktdag een feit.

Het weer

www.weernetwerk.nl

Gaat het regenen op het zuiderMRKTplein? Klik hier voor actuele buien informatie op de zuiderMRKT.

Zoeken op de site

Volg zuiderMRKT op Facebook Volg zuiderMRKT op Twitter